ALGEMENE VOORWAARDEN


Algemene Voorwaarden Daniels Gym

Deze Algemene Leveringsvoorwaarden van NL Actief zijn tot stand gekomen 
in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep 
Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal Economische Raad en treden in werking 
per 1 januari 2018.

ALGEMENE VOORWAARDEN NL ACTIEF
Artikel 1 Definities
De Ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NL Actief een 
Overeenkomst sluit betreffende Fitness.
De Consument: natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van 
een beroep of bedrijf en die een Overeenkomst aangaat met 
betrekking tot Fitness.
Fitness: een op lichamelijke en/of geestelijke activiteit gerichte 
dienst.
De Overeenkomst: Overeenkomst tussen de Ondernemer en de Consument ter 
zake van Fitness.
Schriftelijk: onder schriftelijk wordt verstaan zowel fysiek (papier) als 
digitaal.
Artikel 2 Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en 
uitvoering van alle Overeenkomsten betreffende Fitness, die tussen de Ondernemer en de Consument worden gesloten.
Artikel 3 Het aanbod
1. De Ondernemer brengt het aanbod Schriftelijk of elektronisch uit. Het aanbod is van kracht gedurende een door de Ondernemer aangegeven termijn. 
Als de Ondernemer geen termijn voor de aanvaarding heeft gesteld, blijft het 
aanbod gedurende twee weken na dagtekening van kracht.
2. Het aanbod omvat ten minste:
- de bedenktijd, zoals bedoeld in artikel 5;
- de faciliteiten en begeleiding waarvan gebruik gemaakt kan worden;
- de dagen en tijden waarop er gebruik gemaakt kan worden van de faciliteiten;
- de kosten voor het abonnement en de gevolgen voor de kosten bij een 
eerdere opzegging op grond van artikel 6. Uit het aanbod blijkt duidelijk of 
het gaat om periodieke kosten of eenmalige kosten;
- op welk moment de Ondernemer de kosten op grond van artikel 7 jaarlijks 
kan verhogen;
- de wijze van betaling en de betalingstermijn;
- de periode van de Overeenkomst en de daarbij behorende opzegtermijn of, 
in geval van een strippenkaart, de geldig-heidsduur en;
- het (huishoudelijk) reglement.
3. De omschrijving van het aanbod moet toereikend zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de Consument mogelijk te maken.
4. Bij het aanbod worden de algemene voorwaarden Schriftelijk ter hand 
gesteld, op zo’n manier dat de Consument daarvan kennis heeft kunnen 
nemen en ze heeft kunnen bewaren.
Artikel 4 De Overeenkomst
De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de 
Consument. De Overeenkomst is strikt persoonlijk.
Artikel 5 Bedenktijd
1. Gedurende een bedenktijd van een week na ondertekening van de Overeenkomst, heeft de Consument de mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos 
te herroepen. Dit herroepingsrecht eindigt op het moment dat de Consument 
eerder gebruik maakt van de fitnessfaciliteiten.
2. Voor Overeenkomsten die op afstand zijn gesloten (zoals via de website van 
de Ondernemer) geldt een bedenktijd van veertien kalenderdagen. De Consument heeft gedurende die termijn de mogelijkheid om de Overeenkomst 
kosteloos te herroepen. Als de Consument, op eigen verzoek, tijdens de 
bedenktijd gebruik maakt van de diensten van de Ondernemer en hij maakt 
vervolgens gebruik van zijn herroepingsrecht, dan is hij een evenredige 
vergoeding verschuldigd voor de periode waarin hij gebruik heeft gemaakt 
van de diensten van de Ondernemer.
Artikel 6 Duur en beëindiging
1. De Ondernemer biedt de Consument ten minste de keuze uit:
- een Overeenkomst van 3 maanden of minder en;
- een Overeenkomst van langere duur.
Als de Consument een overeenkomst voor 1 jaar of korter wil opzeggen, 
dan moet hij dit – tenzij anders overeengekomen – doen tegen het einde 
van de abonnementsduur, met inachtneming van een opzegtermijn van 
1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. Als de Consument niet 
tijdig opzegt, dan loopt de Overeenkomst na de overeengekomen periode 
voor onbepaalde tijd door. De Consument kan een overeenkomst voor onbepaalde tijd te allen tijde opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn 
van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
2. Als de Overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 1 jaar, dan 
heeft de Consument na 1 jaar de mogelijkheid de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
3. De Consument mag de Overeenkomst gedurende de looptijd opzeggen als:
- de Consument (bij voorkeur) Schriftelijk aantoonbaar een ander woonadres 
krijgt en het – als gevolg van de toegenomen reistijd – voor de Consument 
niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de fitnessactiviteiten. Als 
een andere vestiging van de betreffende onderneming met gelijkwaardige 
voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe woonplaats is gelegen, dan is van deze situatie geen sprake.
- het voor de Consument als gevolg van een, op het moment van opzegging, 
aantoonbare blessure of ziekte onmogelijk is geworden om gedurende 
de rest van de abonnementsperiode gebruik te maken van de fitnessactiviteiten.
De opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn 
van 1 maand tegen het einde van de maand, een en ander conform lid 4 
van dit artikel. In geval van een opzegging op grond van een aantoonbare 
blessure en/of ziekte, vangt de opzegtermijn aan op het moment van opzegging onder gelijktijdige overlegging van de bescheiden (verklaring arts of 
andere erkende specialist) waaruit ten minste blijkt dat Consument door een 
blessure en/of ziekte niet in staat is te sporten.
4. De Consument moet de Overeenkomst Schriftelijk opzeggen.
5. Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd 
om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen 
op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende 
aantoonbare abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld.
6. Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 3 bestaat er voor de Consument een bevriezingsmogelijkheid. Als de Consument gedurende een 
periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de fitnessactiviteiten als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt 
de contractperiode aansluitend verlengd met deze periode zonder dat er over 
deze periode extra abonnementskosten in rekening worden gebracht. Dit 
laat onverlet dat Ondernemer gerechtigd is hiervoor redelijke administratiekosten in rekening te brengen bij Consument.
7. De Ondernemer mag de Overeenkomst tussentijds en met onmiddellijke 
ingang opzeggen indien:
- de Consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van 
het toepasselijke (huishoudelijke) reglement schendt, tenzij de schending 
een tussentijdse beëindiging niet rechtvaardigt of;
- de Consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de Ondernemer of 
jegens een contractant van de Ondernemer.
De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in deze gevallen 
niet terug. Dit staat los van de eventuele verplichting van Consument tot 
vergoeding van de aan hem verwijtbare schade.
8. Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse 
opzegging door de Ondernemer mogelijk met in-achtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in dat geval terug.
Artikel 7 Prijs en prijswijzigingen
1. Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst overeengekomen.
2. De Ondernemer maakt eventuele prijsverhogingen 4 weken voorafgaand 
genoegzaam bekend.
3. In het geval van een prijsverhoging, heeft de Consument het recht om de 
Overeenkomst binnen 4 weken na de bekendmaking van die verhoging door 
Ondernemer te ontbinden. Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet 
op de periode na de ontbinding, wordt dan door Ondernemer terugbetaald. 
Het door Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt dan wel herberekend naar de feitelijke abonnementsperiode.
4. De mogelijkheid tot ontbinding uit lid 3 is niet van toepassing op prijsaanpassingen op basis van het CBS-prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of op 
prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals een btw-verhoging, tenzij een dergelijke prijsverhoging door Ondernemer bekend wordt 
gemaakt binnen 3 maanden na totstandkoming Overeenkomst. In dat laatste 
geval heeft Consument tot 3 maanden na totstandkoming Overeenkomst het 
recht tot ontbinding. Het vooruitbetaalde abonnementsgeld dat ziet op de 
periode na de ontbinding, wordt dan door Ondernemer terugbetaald. Het 
door Consument verschuldigde abonnementsgeld wordt dan wel herberekend naar de feitelijke abonnementsperiode.
Artikel 8 Verplichtingen van de Ondernemer
1. De Ondernemer staat ervoor in dat de faciliteiten en geleverde diensten 
beantwoorden aan de Overeenkomst.
2. De Ondernemer onderwerpt de voorzieningen aan het vereiste onderhoud.
3. Indien de Ondernemer gebruik maakt van de diensten van instructeurs en/of 
begeleiders, staat hij er voor in dat de in-structeurs en/of begeleiders over 
voldoende kennis beschikken die redelijkerwijs mag worden verwacht.
4. De Ondernemer zorgt ervoor dat er voldoende EHBO-middelen aanwezig zijn.
5. De Ondernemer zal zich houden aan het kwaliteitsprotocol van NL Actief, 
te weten: ‘NL Actief certificering’ waaronder ook het dopingconvenant.
6. De Ondernemer treft voldoende maatregelen ter voorkoming van schade aan 
of vermissing van eigendommen van Con-sumenten.
Artikel 9 Verplichtingen van de Consument
1. De Consument houdt zich aan de door de Ondernemer gegeven instructies 
en het (huishoudelijk) reglement.
2. De Consument dient een medische contra-indicatie voor Fitness te melden 
aan de Ondernemer.
3. De Consument dient de aanwijzingen van de Ondernemer c.q. de door 
hem aangestelde medewerkers op te volgen. Het is de Consument niet 
toegestaan gebruik te maken van apparaten of faciliteiten, waarmee de 
Consument niet bekend is. Indien de Consument niet bekend is met een 
of meerdere apparaten of faciliteiten, dan dient hij dit aan de Ondernemer 
kenbaar te maken, zodat de Ondernemer uitleg kan geven.
4. Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van de apparaten en 
faciliteiten, indien hij onder invloed is van drank, drugs, medicijnen of als 
doping aangeduide middelen.
5. Het is de Consument niet toegestaan te roken in de door de Ondernemer 
beschikbaar gestelde fitnessruimtes.
6. De Consument dient wijzigingen in het postadres, e-mailadres, bankrekeningnummer en telefoonnummer tijdig schriftelijk of elektronisch aan de 
Ondernemer mede te delen.
Artikel 10 Tussentijdse wijzigingen
1. De Ondernemer kan tussentijdse wijzigingen aanbrengen in de aangeboden 
faciliteiten, lesroosters, programma’s en openingstijden. De Ondernemer zal 
de voorgenomen wijzigingen minimaal 4 weken van te voren op genoegzame 
wijze aankondigen.
2. Bij wijzigingen, zoals bedoeld in lid 1, ten nadele van de Consument heeft 
de Consument gedurende 4 weken na de aankondiging het recht om het 
abonnement zonder opzegtermijn te beëindigen, tenzij de wijziging een beëindiging niet rechtvaardigt. Indien voornoemde opzegging gerechtvaardigd 
is, wordt het vooruitbetaalde abonnementsgeld terugbetaald.
Artikel 11 Bewijs van deelname
1. Na betaling van het verschuldigde bedrag en op vertoon van geldige legitimatie, ontvangt de Consument een bewijs van deelname. Het bewijs van 
deelname wordt desgevraagd bij binnenkomst gebruikt voor registratie van 
het bezoek.
2. Indien het bewijs van deelname verloren is gegaan of is beschadigd, dan 
kan een nieuw bewijs worden aangevraagd. Een Ondernemer is gerechtigd 
hiervoor redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 12 Betaling
1. De verschuldigde abonnementsgelden worden in rekening gebracht en voldaan op de wijze zoals is overeengekomen.
2. Bij niet tijdige betaling is de Consument in verzuim nadat hij daar door de 
Ondernemer schriftelijk op is gewezen en alsnog de mogelijkheid heeft 
gekregen het nog verschuldigde bedrag binnen 2 weken te voldoen.
3. Na het verstrijken van de nieuwe betalingsdatum is de Ondernemer gerechtigd om wettelijke rente en buitengerechtelijke kosten op grond van artikel 
6:96 lid 2 onder c en lid 5 BW in rekening te brengen. Voorts is de Ondernemer bevoegd om de Consument de toegang tot de fitnessfaciliteiten te 
weigeren.
Artikel 13 Aansprakelijkheid
1. De Ondernemer is tegenover de Consument aansprakelijk voor schade als 
gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico van 
de Ondernemer komt. De Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade aan 
of vermissing van eigendommen, tenzij er hierover afwijkende afspraken zijn 
gemaakt of indien er sprake is onrechtmatig handelen van Ondernemer.
2. De Ondernemer zal zich afdoende verzekeren tegen zijn ondernemingsrisico’s. De dekking van deze verzekering bedraagt minimaal € 1.000.000 per 
geval. De aansprakelijkheid van de Ondernemer is beperkt tot het verzekerd 
bedrag, vermeerderd met het eigen risico.
3. De Consument is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade als 
gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico van 
de Consument komt.
Artikel 14 Klachten
1. De Ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt zijn klachten overeenkomstig deze procedure.
2. De Consument dient klachten over de uitvoering van de Overeenkomst 
zo snel mogelijk – doch uiterlijk binnen vier weken nadat de Consument 
de gebreken heeft geconstateerd – bij de Ondernemer in, tenzij dat redelijkerwijs niet van hem verwacht kan worden. Deze klachten dienen volledig, 
duidelijk omschreven en voorzien van eventuele bewijsmiddelen te zijn.
3. Het niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben dat de Consument zijn rechten ter zake verliest.
4. De Ondernemer beantwoordt de door de Consument bij hem ingediende 
klachten zo snel mogelijk – doch uiterlijk binnen vier weken – gerekend 
vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere 
verwerkingstijd vraagt, antwoordt de Ondernemer per omgaande met een 
bericht van ontvangst en een indicatie van de termijn waarbinnen de Consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
5. Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een 
geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 15 Geschillencommissie
1. Geschillen tussen de Ondernemer en de Consument die betrekking hebben op:
- de totstandkoming van de Overeenkomst of,
- de uitvoering van de Overeenkomst,
kunnen zowel door de Consument als door de Ondernemer aanhangig 
worden gemaakt bij de Geschillencommissie Sport en Beweging, Bordewijklaan 46, 2509 LP Den Haag (www.degeschillencommissie.nl).
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling 
genomen, als de Consument zijn klacht eerst volledig en duidelijk omschreven overeenkomstig Artikel 14 bij de Ondernemer heeft ingediend.
3. Een geschil dient uiterlijk binnen 12 maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer indiende bij de geschillencommissie 
aanhangig te worden gemaakt. Het geschil wordt schriftelijk aanhangig 
gemaakt onder ver-melding van de naam van de Consument en de Ondernemer, een duidelijke en volledige omschrijving van het geschil en overlegging 
van eventuele bewijsmiddelen.
4. Wanneer de Consument een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is 
de Ondernemer aan deze keuze gebonden. Als de Ondernemer een geschil 
aan de Geschillencommissie wil voorleggen, moet hij de Consument vragen 
zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
5. Geschillen die betrekking hebben op de niet-betaling van het abonnementsgeld en waaraan geen inhoudelijke klacht ten grondslag ligt, of betrekking hebben op dood, lichamelijk letsel of ziekte worden bij uitsluiting van 
Geschillencommissie beslecht door de rechter.
6. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een 
geschil is een vergoeding verschuldigd.
7. De commissie doet uitspraak bij wijze van bindend advies. De uitspraak is 
bindend voor beide partijen. Vernietiging van het bindend advies kan uitsluitend plaatsvinden door het advies binnen twee maanden na de verzending 
van het advies aan de rechter voor te leggen. De rechter kan het bindend 
advies alleen vernietigen indien de uitspraak in verband met de inhoud of 
wijze van totstandkoming in de gegeven omstandigheden naar maatstaven 
van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
Artikel 16 Nakomingsgarantie
1. NL Actief staat garant voor de nakoming van het bindend advies tenzij een 
van de partijen het bindend advies binnen twee maanden na de verzending 
hiervan ter toetsing aan de rechter voorlegt. Deze garantstelling herleeft, 
indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven 
en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van € 10.000,- per bindend advies wordt dit bedrag door NL 
Actief aan de consument uitgekeerd onder de voorwaarde dat de consument 
tegelijkertijd met honorering van het beroep op de nakomingsgarantie zijn 
vordering uit hoofde van het bindend advies ter hoogte van het uitgekeerde 
bedrag cedeert aan NL Actief. Bij bedragen groter dan € 10.000,- per bindend advies, wordt de consument een bedrag van € 10.000,- uitgekeerd. 
Voor het meerdere heeft NL Actief een inspanningsverplichting om ervoor te 
zorgen dat het lid het bindend advies nakomt. Deze inspanningsverplichting 
houdt in dat de consument wordt aangeboden zijn vordering aan NL Actief 
over te dragen, waarna deze organisatie op eigen naam en op kosten van 
NL Actief de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de 
consument of de consument wordt aangeboden dat NL Actief in naam van de 
consument en op kosten van NL Actief de (buitengerechtelijke) incassoprocedure zal voeren, een en ander ter keuze van NL Actief.
2. NL Actief verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil door 
de Geschillencommissie Sport en Beweging op zitting is behandeld, en op 
deze zitting in het geschil een eindbeslissing is gewezen, van één van de 
volgende situaties sprake is:
- aan de Ondernemer is surseance van betaling verleend;
- de Ondernemer is failliet verklaard;
- de bedrijfsactiviteiten van de Ondernemer zijn feitelijk beëindigd.
Bepalend voor deze situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het 
Handelsregister is ingeschreven of een eerdere datum, waarvan NL Actief 
aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.
Artikel 17 Wijzigingsbeding
NL Actief is gerechtigd de algemene leveringsvoorwaarden, in overleg met 
de Consumentenbond, te wijzigen of aan te vullen. Bij wijzigingen wordt de 
Consument op voorhand te kennen gegeven waar deze op ziet en wordt hij in de 
gelegenheid gesteld de Overeenkomst te ontbinden conform artikel 6:237 onder c BW. De Ondernemer informeert de Consument minimaal twee maanden 
van tevoren over de gewijzigde voorwaarden en de ingangsdatum daarvan. Als 
de Consument de overeenkomst wil opzeggen naar aanleiding van de wijziging, 
dan moet hij dit minimaal een maand voor de ingangsdatum doen. De opzegging gaat een maand na ontvangst van de opzegging door de Ondernemer in.
Artikel 18 Toepasselijk recht
Op alle Overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard is Nederlands recht van toepassing tenzij op basis van dwingend recht 
anders wordt bepaald.
AANVULLENDE VOORWAARDEN DANIEL’S GYM
Een lidmaatschap begint op de eerste dag van de maand. Start men op een 
andere dag, dan wordt dit pro rato berekend. Een lidmaatschap kan na het 
beëindigen van het contract maandelijks gewijzigd of opgezegd worden. 
Abonnementswijziging dient minimaal 1 maand van tevoren schriftelijk 
te worden doorgegeven middels het mutatieformulier van Daniel’s Gym. 
Restitutie van de reeds betaalde lidmaatschapsgelden zijn niet mogelijk.
Elk lid betaalt het bedrag behorend bij het door hem of haar gekozen type 
lidmaatschap. Betalingen geschieden uitsluitend door automatische incasso, 
welke op de 27e van de maand worden uitgevoerd door en volgens de algemene voorwaarden van DirectPay.
Er worden 24/7 live camerabeelden gemaakt voor de veiligheid en verplichting 
tegenover de verzekeraar. Deze beelden worden na enige tijd verwijderd.