Krachttraining is een hot item – vele van ons zijn er regelmatig mee bezig.
Bij krachttraining bieden de spieren weerstand aan een externe weerstand (door gewichten te heffen) of aan de zwaartekracht (door intensief springen of sprinten). Krachttraining versterkt je spieren en helpt je met afvallen. Maar er zijn er nog meer voordelen!

Door krachttraining wordt je strakker
Je krijgt meer spieren en je vetpercentage wordt verminderd. Om spieren goed hun werk te kunnen laten doen hebben ze energie nodig. Spiermassa vraagt tot wel 10x meer energie om zichzelf in stand te houden dan vetmassa. Dus, hoe meer spieren je hebt, des te meer energie heeft je lichaam nodig en des te meer calorieën zullen er verbrand worden. Krachttraining zorgt ervoor dat je beter op gewicht blijft en dat jouw vetmassa sneller verbrand wordt. Voor een mooie gevormd lichaam, strakkere armen, billen en benen zal je dus echt krachttraining moet doen.

Sterkere botten en het op peil houden van je stofwisseling
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat botdichtheid en botsterkte wordt verbeterd wanneer de spierkracht en spiermassa toeneemt. De kans op osteoporose, ook wel botontkalking genoemd, wordt hierdoor verminderd.

Ook blijkt uit onderzoek dat de gemiddelde volwassene een afname van het metabolisme (stofwisseling) heeft van 2 tot 5% per 10 levensjaren. Door krachttraining kun je het verlies van spiermassa tegengaan en blijft het metabolisme op peil.

Het maakt je fysiek en mentaal sterker
Dat sporten het gelukshormoon “endorfine” aanmaakt is voor vele bekend. Door vaker krachttraining te doen zul je merken dat je steeds zwaardere gewichten kunt gebruiken. Jouw harde trainen wordt beloond; Je wordt fysiek sterker maar ook mentaal geeft het een boost. Bovendien krijg je een betere houding en straal je meer zelfvertrouwen uit.

Krachttraining is altijd uitdagend, grensverleggend en gevarieerd – eentonig wordt het dus nooit! Wil jij meer weten over krachttraining? Onze instructeurs adviseren je met liefde en plezier!


Bronnen:  (1) Effects of aerobic and/or resistance training on body mass and fat mass in overweight or obese adults (2) Resistance training is medicine: effects of strength training on health (3) Effects of training on bone mass in older adults: a systematic review.