Om 1 kg vet te verliezen, moet je 7.000 calorieën verbranden. Als je jouw calorie-inname met 500 calorieën per dag verlaagt, verlies je ½ kg per week. Langzaam afvallen kan je helpen om gezonde voedingsgewoonten aan te leren en het gevreesde jojo-effect te voorkomen. Hier zijn drie eenvoudige tips hoe je de inname van 500 calorieën per dag kan minderen.

3 EENVOUDIGE TIPS OM 500 CALORIEËN PER DAG TE MINDEREN

1. LEG NA ELKE HAP JE BESTEK EVEN WEG
Mensen die langzaam eten en goed kauwen voelen zich sneller voller en verbruiken dus minder calorieën. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat het gevoel van verzadiging je hersenen bereikt. Een studie in de Journal of the American Dietetic Association heeft aangetoond dat als je je bestek tussen elke hap neerlegt, je 300 calorieën per maaltijd kunt besparen. Als je dit doet tijdens het ontbijt, de lunch en het avondeten, kun je 500 calorieën per dag minderen.

2. SCHAKEL OVER NAAR WATER
Ons lichaam bestaat voor ongeveer 50% uit water. Dit is waarom het zo belangrijk is om gehydrateerd te blijven. Tegelijkertijd vergeten we vaak de vloeibare calorieën die we consumeren. Je kunt honderden calorieën vermijden door simpelweg te letten op wat je drinkt. Vruchtensappen, smoothies, frisdranken, melkproducten en alcoholische dranken bevatten vooral veel calorieën. Plus, alcoholische dranken zoals bier en wijn interfereren met vetverbranding omdat het lichaam bezig is met het afbreken van de alcohol. Drink daarom bij voorkeur niet-alcoholische dranken zoals water of ongezoete thee.
Dit principe is ook van toepassing op koffie: zorg ervoor dat je de koffie zwart drinkt. Koffie drinken met room of melk kan 200 calorieën extra toevoegen!

TIP
Er zijn diverse apps waarin je kan registreren wat je consumeert. Zowel voeding als drank. Zo kan je eenvoudig dagelijks je inname registeren en heb je na een maand een duidelijk beeld waar je jouw eetgewoonte moet veranderen.

Alle leden van Daniel’s Gym kunnen in de Virtuagym app de inname van voeding bijhouden.

Wil je een gericht plan van aanpak? Vraag dan naar de mogelijkheden.

3. EET AAN DE TAFEL – NIET VOOR DE TV
Vraag je je weleens af waarom je aankomt, hoewel je op dieet bent? Als je voor de tv eet, verbruik je gemiddeld 290 calorieën meer dan normaal. Geniet met je partner of je gezin van het diner aan tafel en concentreer je op wat je eet. Je eet bewuster en geniet ook nog eens meer van wat je eet. En als je daarna een uurtje gaat wandelen om het eten beter te verteren, kun je 500 extra calorieën verbranden.

Zo zie je maar dat je tot 500 calorieën per dag kunt verminderen door een paar eenvoudige wijzigingen in je dagelijkse routine aan te brengen. Probeer het eens!