Je kent het vast wel: de ideale flow in je gezonde levensstijl. Je bent goed bezig met trainen, je hebt een strak voedingsschema en je zit boordevol energie en motivatie. Je kunt niet vaak genoeg naar de sportschool gaan! Je voortgang gaat top, resultaten zijn al zichtbaar en je komt steeds dichter bij je einddoel. Maar dan opeens is hij daar: de trainingsdip.

Je hebt geen zin meer in de gym en het uitstellen begint. Ook je eetschema laat je links liggen. Diep van binnen wil je weer terug naar je fitte levensstijl. De grote vraag is, hoe?

7 TIPS OM UIT EEN VERVELENDE TRAININGSDIP TE KOMEN

1. Neem even rust

Luister naar je lichaam, je zit niet zomaar in een dipje. Pak dus echt even een moment van rust als je te moe en futloos bent om naar de sportschool te gaan. Als je doelen niet tijdsgebonden zijn is het helemaal niet erg om je rust te pakken. Je zult zien dat je na een korte break weer volledig opgeladen bent om te knallen. De resultaten gaan na een rustperiode vaak dubbel zo hard! Maar pas er wel voor op dat die break niet te lang gaat duren. Want dan wordt het veel moeilijker om weer te gaan beginnen.

2. Nieuw trainingsschema

Een nieuw plan van aanpak werkt altijd motiverend. Vraag een van de trainers om een nieuw trainingsschema te maken gericht op jouw doel. Zo ga je weer enthousiast de sportschool in om te werken aan een fitte body!

3. Doe mee met een groepstraining

Trainen met een kleine groep mensen motiveert sterk om te gaan sporten. Je motiveert en stimuleert elkaar. Want je wil natuurlijk net iets beter presteren dan de rest. En het is ook nog eens een sociale manier van sporten. Maar de gezelligheid komt pas nadat je eerst jezelf tijdens een groepsles flink hebt uitgedaagd. Kijk hier maar eens welke groepsles jij leuk vind en zou willen uitproberen.

4. Ga trainen met een Personal Trainer

Ga trainen met een personal trainer als je echt gemotiveerd wil worden en sneller resultaat wil behalen. Omdat je een op een traint is de training op jouw persoonlijke doelen afgestemd en ga jij beslist net iets verder. Je zal zien dat je met een personal training of een HIIT personal training dan ook het snelst resultaten zal boeken. En dat motiveert enorm!

5. Laat je inspireren

Social media staat vol met mensen die dag in, dag uit bezig zijn met een fitte levensstijl. Vooral op Instagram is het helemaal hot om zoveel mogelijk van jezelf en je leven te delen, dus ook voor de echte sportschool addicts. Er zijn genoeg fitgirls en fitboys te vinden die bijna dagelijks oefeningen en lekkere gezonde gerechten delen. Kijk eens tussen de motivators op Instagram en volg ze voor jouw portie fitspiration!

6. Ga shoppen

Denk eens terug aan vroeger, toen je een jaar of 8 oud was en je een supertoffe trui uit mocht zoeken van je moeder. Je kon niet wachten om de volgende dag naar school te gaan! Zo werkt dat ook in de sportschool. Ga eens lekker shoppen voor de perfecte outfit voor je workouts. Of schaf een paar nieuwe schoenen aan. Wedden dat dit jou motiveert om weer naar de gym te gaan.

7. Nieuwe playlist

Muziek kan je training maken of breken. Ga er eens goed voor zitten en ga op zoek naar nieuwe playlists die jou kunnen motiveren tijdens je trainingen. Switch ook eens van genre. Luister je normaal hiphop? Ga eens voor een dikke house playlist. Of juist andersom. En trainen maar!

Het lijstje kan nog wel doorgaan, maar de conclusie is dat je gewoon moet gaan. Soms zit het even tegen en kun je wel een rustdagje gebruiken, of zelfs een week. Prima, maar pak daarna de draad weer op. En bedenk: hoe langer je wacht, hoe hoger de drempel voor jezelf wordt. Veel succes!